Sundomin kirkko

Sundomin kirkkoa tulee pitää rakennustaiteellisesti arvokkaana rakennuksena. Sundomin kirkko on Vaasan seurakuntayhtymän ainut puukirkko ja ottaa vierailijansa kotoisan arvokkaasti ja lämminhenkisesti vastaan.

Rakennusmestari Oskar Bergin suunnittelema hirsirakenteinen Sundomin kirkko rakennettiin alun perin rukoushuoneeksi vuonna 1929 mutta vihittiin kyläkirkoksi samana vuonna.

Ulkopuolinen laudoitus teetettiin vuonna 1935 ja sisäpintojen maalaus vuonna 1937. Vielä vuonna 1961 kirkkosalia lämmitti puukamiina. Sittemmin kirkkoon asennettiin sähkölämmitys. Merkittävä sisäpuolinen entisöintityö tehtiin vuonna 2004. Palautettiin kirkon alkuperäinen värimaailma ja tunnelma. Samalla alttariympäristö alttaritauluineen uudistettiin. Kirkon julkisivu maalattiin vuonna 2011.

Kirkon korkea ja arvokas sijainti mäen päällä tuotti kulkuvaikeuksia joten syksyllä 1937 ja kesällä 1938 ylösmäkeen teetettiin kiviportaat jotka sittemmin ovat toimineet pääkäyntinä kirkkoon. Kirkonmäelle rakennettiin vuonna 2003 kokonaan uusi, turvallinen ajotie ja samalla myös kiviportaat peruskorjattiin.

Kirkon tekstiilit on hankittu vuonna 2008.

Kirkkoon saatiin poljinurut vihkimisiin vuonna 1929, joka vaihdettiin 10-äänikertaiseen, kahdella manuaalilla ja polkimilla varustettuun urkuun vuonna 1970. Sen rakensi urkurakentaja Hans Heinrich opuksena 37. Urut vaihdettiin Allen Chancel CF-4 digitaaliurkuihin vuonna 2018. Kirkossa on myös piano.